de Volkskrant: De Lourdeskerk: straks misschien bedevaartsoord én cultureel hart van Scheveningen

Gepubliceerd op 2 december 2018 12:15

Afgelopen maand vormde de Lourdeskerk het decor voor Club Lourdes #AanZee. Als het aan Karel de Rooij (72, helft van Mini & Maxi) en Henk Scholten (65, directeur Zuiderstrandtheater) ligt, wordt dit monument binnenkort het nieuwe culturele hart van Scheveningen. Eigenaar Hans van Rooij (62) is bijna om. En de bedevaartgangers kunnen gerust zijn: de Lourdeskapel blijft, met Mariabeeld in imitatiegrot.

 

CULTUUR - LOURDESKERK

De Lourdeskerk: straks misschien bedevaartsoord én cultureel hart van Scheveningen

 

Annette Embrechts 2 december 2018, 22:13

 

Afgelopen maand vormde de Lourdeskerk het decor voor Club Lourdes #AanZee. Als het aan Karel de Rooij (72, helft van Mini & Maxi) en Henk Scholten (65, directeur Zuiderstrandtheater) ligt, wordt dit monument binnenkort het nieuwe culturele hart van Scheveningen. Eigenaar Hans van Rooij (62) is bijna om. En de bedevaartgangers kunnen gerust zijn: de Lourdeskapel blijft, met Mariabeeld in imitatiegrot.

Voor even herleven ‘op Scheveningen’ oude tijden. In de Lourdeskerk (1926), op de grens van Dorp en Bad zoals dat heet in Haags jargon, slalommen tien prachtig gekostumeerde piccolo’s tussen de salontafeltjes door: ‘Programmaboekjes, tien cent.’ Op de revers van tal van toeschouwers knipperen rode lampjes in hartjesvorm. Zangeres Cystine Carreon vertolkt vol hartstocht De Zee  van Paul van Vliet. En jong en oud valt in (‘Daar kan je braaien in het zand!’) wanneer Pepijn Gunneweg (oud-lid Ashton Brothers) een meesterlijke imitatie geeft van revue-artiest Louis Davids. De sfeer zit er goed in, tijdens deze Feest #AanZee-middag ter ere van het 200-jarig bestaan van de badplaats. 

Circus in de Branding heet de gelegenheidsvoorstelling waarvoor regisseur Karel de Rooij (de ‘mini’ van Mini & Maxi) begin november de fine fleur bij elkaar bracht van het Haagse toptalent op variétégebied. ‘Artiesten van wereldklasse',  zo benadrukt De Rooij meermalen. ‘Percossa, Pepijn, Corpus, Cystine, De Dutch Don’t Dance Division. Dat hebben we allemaal in Den Haag, maar te weinig mensen weten dat.’ En let wel, zo onderstreept hij, het gaat niet om nostalgie. Nieuw Variété, zo noemt hij de stroming waarin moderne artiesten meerdere disciplines beheersen en samen werken aan het brengen van ‘muzikale en fysieke magie’. 

 

Jongleur David Severins tijdens Circus in de Branding in de Lourdeskerk. Beeld: Ad de Visser

 

Als het aan De Rooij (72) ligt, wordt de Lourdeskerk binnenkort een vast cultureel podium voor Nieuw Variété. ‘Tot in de jaren zestig en zeventig was Scheveningen hét mekka van variété. Iets daarvan wil ik graag laten herleven. Er komt genoeg toptalent van onze internationale circusopleidingen in Tilburg en Rotterdam. Dat vertrekt na hun studie vaak naar het buitenland. Zonde. De Lourdeskerk, met die hoge ruimte zonder pilaren en toch intieme sfeer, is perfect. Ik heb plannen genoeg, maar ik ben een artiest, geen ondernemer.’

Eigenaar Hans van Rooij (62) is wel zo’n ondernemer. Afkomstig uit een Haags koopmansgeslacht in textiel – hij stond nog met spijkerbroeken op de markt - belegt Van Rooij inmiddels succesvol in vastgoed. ‘Als ik een pand koop, heb ik altijd een bestemming. Maar de Lourdeskerk kocht ik zonder concrete invulling. Ik vond het gewoon een prachtig monument, zo’n oud gebouw met verrassende bergruimtes.’ Tijdens een rondleiding langs allemaal trapjes en kamers – sommige tijdelijk in gebruik door fysiotherapeuten – klapt hij een luik open: ‘Kijk, hier zie je de kruipruimte onder de fundamenten. Die is groot en hoog, ook daar kun je iets mee doen.’

Van Rooij dacht erover de kerk om te bouwen tot jongerenhostel, door het binnenschip op te delen in kamertjes. Monumentenzorg was positief. Maar toen kwam Karel op zijn pad. Van Rooij voelt zeker iets voor diens idee er een podium van te maken. Maar, ‘dat kost altijd meer dan dat het aan de kassa opbrengt’. En de huur moet wel betaald. Voor zijn jongerenhostel heeft hij een oplossing: ‘Ik kan in de zomermaanden tentjes in de kerk zetten en er een binnencamping van maken’. Maar hoe wordt de Lourdeskerk een cultureel variétépodium voor heel Scheveningen en ver daarbuiten? Tot nu toe is de kerk incidenteel in gebruik voor lezingen, feesten en partijen of tijdens Festival Classique.

De Lourdeskerk als cultureel podium tijdens het Internationaal Kamermuziekfestival.Beeld Hans van Rooy

Concrete plannen

Henk Scholten (65), directeur van het (tijdelijke) Zuiderstrandtheater, heeft daar als programmadirecteur van Feest #AanZee concrete plannen voor. ‘Tot in de zomer van 2021, wanneer het Zuiderstrandtheater volgens planning tegen de vlakte gaat, willen wij er met Muzee Scheveningen voorstellingen presenteren. Kijken of het levensvatbaar is. De Scheveningers hebben het Zuiderstrandtheater in hun hart gesloten. Als dat verdwijnt, krijgen ze hopelijk de Lourdeskerk ervoor terug. Dat verdienen ze.’

‘Ik ben wel om te praten’, zegt Van Rooij. ‘Ik denk dat we hier samen uitkomen.’ De rondleiding eindigt in de Lourdeskapel. In een vleugel hangt een beeld van de Heilige Maagd Maria in een imitatiegrot, tussen vazen vol anjers, rozen en chrysanten. Van Rooij: ‘Dit heeft charme, toch? Het bisdom mag het alleenrecht voor openstelling van de kapel behouden en verzorgt hier eens per maand een Franse mis. De wereldser verschijningen kunnen dan terecht op het grote podium in de kerk.’

 

Feest #AanZee op diverse locaties zoals De Lourdeskerk, Noorder- en Zuiderstrand en Museum Beelden aan Zee, t/m 31/12.

 

Circus in de Branding in de Lourdeskerk. Beeld Ad de Visser
 
 
3 VOORBEELDEN VAN SUCCESVOLLE THEATERS IN KERKEN

 

•Het Speelhuis in hartje Helmond, genomineerd voor Theater van het Jaar 2018, gevestigd in monumentale koepelkerk, na de verwoesting door brand van het beroemde kubustheater, na verbouwing vervolmaakt tot modern theater met behoud van originele religieuze details zoals muurschilderingen van Charles Eyck en zijn grisailles op opalineglas.

•De Maagd in het historisch centrum van Bergen op Zoom, met internationale architectuurprijzen bekroonde transformatie van Waterstaatskerk tot Stadsschouwburg, het katholieke kruisbeeld is vervangen door een vergulden bol maar de muurschilderingen van Joan Colette kunnen in decor van voorstellingen worden betrokken.

•Theaterkerk Wadway in Opmeer (voorheen Spanbroek/Wognum), gevestigd in de toen zwaar verwaarloosde Magdalenakerk, werd door schapenboer gebruikt als stal, door Stichting Wadway hersteld en open gesteld ‘voor de jongste ontwikkelingen in de theaterkunst’.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.